Mart 29, 2024

Sporda Markalaşmanın Önemi – Cüneyt Devrim

Türkiye Basketbol Federasyonu (TBF) tarafından ilki 2019 yılında düzenlenen Basketbol Süper Ligi (BSL) Pazarlama Zirvesi 2019’da kulüplerin pazarlama, satış ve medya departmanlarının gelişimine katkı sağlanması hedeflendi.

NBA takımlarından Brooklyn Nets’in Pazarlama Takımı Gn.Müd.Yrd. Mark Fine ve Orlando Magic’in Pazarlamadan Sorumlu Gn.Md.Yrd. Chris D’orso, Havas İstanbul CEO’su Cüneyt Devrim, Sports Production Hub (SPH) CEO’su Massimo Cortinovis, Result Sports CEO’su Mario Leo ve UNICEF’ten Temsilci Yardımcısı Nona Zicherman sunumlarını gerçekleştirdi.

TBF tarafından Türk spor kamuoyu adına büyük öneme sahip teknolojik gelişmelere vurgu yapan bu muhteşem sunumlardan birkaçını Spor Yöneticisi gözü ile ele alarak, aldığım notları spor yöneticileri ile paylaşmak istedim.

İlki Sn.Cüneyt Devrim’in tecrübelerini ve olması gereken’i aktardığı sunumu. İyi okumalar.

 

SPORDA MARKALAŞMANIN ÖNEMİ

Cüneyt Devrim

Sunumu 3 başlık altında toplayacağız.

1. HANGİ İŞLE UĞRAŞIYORUZ ? 2.MARKA NEDİR? 3.İLETİŞİM

Dünyanın en değerli takımını bilen var mı?
Dallas Cowboys; 5 milyar dolar.
Dünyanın en büyük şehri veya Dünya’nın en çok turist alan yeri değil Dallas. Ve 23 yıldır şampiyonluk yaşamıyorlar.

Sportif başarı veya başarısızlık ile takım değeri doğru orantılı değil. Burada en önemli araç markalaşma.

Biz bu marka yolculuğunda gerçekten hangi işle meşgulüz?

Takımın antrenörü veya takımın oyuncusu olarak bakmayın. Takımın pazarlamacısı olarak, takımın büyümesinden sorumlu insanlar olarak söyleyin.

Dışardan bakan insan olarak söylüyorum; Eğlence Endüstrisindesiniz.
Rakipleriniz ise eğlence endüstrisindeki rakipler. Bunu doğru tanımladığınızda bir anda reklam, pazarlama ve yaptığınız işe bir anda farklı bir gözle bakmaya başlayacaksınız.

Black&Decker ‘ın doğru bir tanımlaması var; -”Bizim işimiz matkap değil; duvardaki delik”

Örnekleme: Kodak, Nokia, BlockBuster… Hepsi battı.

Kodak: Fotoğraf malzemeleri üretici zannediyordu. Eğer kendini “İnsanları iletişimle tanıştıran, birbirine bağlayan bir mobil cihaz olarak tanımlasaydı ekranlarını küçülttmek yerine neden büyütmesi gerektiğini daha iyi anlayabilirdi.

Nokia: Kendini telefon üreticisi olarak değil “insanların hatıralarını yakalayan ve bunları paylaşmasını sağlayan bir yer olarak görseydi İnstagrama dudak bükmezdi.

BlockBuster Netflix 2000 yılında kendini satın almaya geldiğinde, kendini DVD kiralayan bir şirket olarak değil eğlenceyi insanların evine götüren bir platform olarak görse batmazdı.

 

MARKA

Biz ürün odaklı bakıyoruz. Ürünümüz maç, maç sonucu, stat vs değil aslında.

Markanız için en önemli iki nokta; ÖZGÜN OLACAK ve BİR HİKAYESİ OLACAK.

Biz esinlenmek ile kopyalamak arasında çok çabuk gidiyoruz.

Kadıköy’de Fazıl Bey’in Türk Kahvesi. 20 m2 de kurulu. İlk kurulduğunda mermer masaları, küçük sandalyeleri vs. Bir süre sonra uğrak yerimiz oldu. Sonrasında karşısında kuruyemişçi kahveciye çevirdi. Köşede bir dükkan değiştirdi derken o sokak tamamen Kuru Kahveci Beyler oldu. Ve tümü benzer. Ancak Özgün olan yer potansiyelini daha da arttırdı.

NUTELLA markasının, Dünya üzerinde olduğu gibi Türkiyede de benzerlikleri bulunan üreticiler var.
Ancak özgünlüğü ile hala ön planda. “Anırella” markası ile çıkan bir marka dahi olmuş.

ESİNLENİN ama KOPYALAMAYIN

 

HİKAYE

Marka olmak için hikaye çok değerli. Var olandan esinlenebilirsiniz veya yazabilirsiniz.

Bulunduğunuz şehir, geldiğiniz orijin, hikayeniz, tarihçeniz, tarihinizde takımınızın veya oyuncunuzun bir başarısı… Bu hikayeyi bulmak, örmek, ortaya çıkarmak ve parlatmak çok önemli; size kalmış.

Bunu başardığınızda taraftarınızın etrafında toplanabileceği, parçası olabileceği ve parçası olarak hissedeceği bir hikayeniz oluyor.

Örnek: Toronto Raptors.
1993 de kuruldu. JurassicPark filmi sonrası Raptors markasını aldı.
2014 ‘e kadar bu hikayeyi yazamadılar.
2014‘de Dışarıdan bir takım olmalarının reklamını yaptılar. Doğru bir slogan bulundu; WE THE NORTH
HİKAYE: Kanada takımı olma, NBA dışından olma durumunu sahiplendiler.

 

İLETİŞİM

İletişim yöntemleri değişti. Aşağıda Papa’nın töreni var Vatikanda.
Hitap ettiğimiz kitlenin en önemli özelliği olduğu yerden, eş zamanlı olarak içerik üretebilen hatta üreten ve tükenen.
Onları doğru anlayamadığımızda o doğru eğlence içeriğini üretmek onlarla bağlantı kurmak imkansız.


 

SOSYAL MEDYA KULLANIMI

Ülkemizde 60 milyon internet kullanıcısı var. 56 milyonu mobil. Mobilden Video tüketiyoruz.

Ülkemizde Facebook ve İnstagram’ın 40 milyon üyesi var. Ancak 60 milyon’un %92’si YouTube’da.

Her kullanıcının aylık tükettiği video 400-500 ortalamada. Genç grupların ortalaması ise inanılmaz yüksek.

Takımınız çok önemli. İçerik üretebilmek için hikayeniz çok önemli.

Takımınızı bu hikaye ile birleştirdiğinizde ise markanız doğru bir yola giriyor.

Sporcularınızı işin içine dahil edin. Onlar Elçileriniz. Çünkü onların takipçi sayısı kulübün 10 katı fazla. Onları doğru içerikle doğru zamanda kullanın.

Taraftara doğru asisti yapmalısınız ki onlar sayı yapsın. Onlara doğru aracı verirseniz onlarda dağıtımı yapabilsin. Doğru hashtag kullanımları gibi.

Aşağıdaki video da olduğu gibi siz doğru içeriği ürettiğinizde sizin elçiniz veya sizi kullanan içerik üreticisi oluyorlar.

Bir diğer kısım ise taraftar ile direkt etkileşim;
Kadıköy Belediyesi’nin yaptığı gibi bir devlet kurumu ciddiyeti değilde samimiyetle yaklaştığınızda yada taraftarınız karşınızdakinin bir robot değilde gerçek bir karakterle konuştuğunuzu bildiğinizde daha olumlu bir etkileşim almaya başlayacaksınız.

 

AKTİVİST MARKA OLMAK
Aktivist markalar sadece bir amacı sahiplenen markalar değil; aktivist olabilmek gerekiyor. Risk alan markalar karşılığını alıyor.
Tüketici %91’i kendi için bir amacı temsil eden markadan aldığını söylüyor.

 

E-SPOR
E-spor inanılmaz paralar kazanılacak bir mecra değil şu an. Ancak oyun dünyasının etkileşimi çok büyük. Ancak taraftarın sizi temsil edebileceği ve sizin isminizi yaşatabileceği bir mecra olması dolayısı ile yadsınamaz.

 

INFULUENCER KULLANIMI
Influencer bir ürünün sosyal medya üzerinde fenomen olan isimler tarafından doğrudan takipçilerine tanıtılması ve deneyimlerinin aktarılması sistemidir.
Bu yıl bize uzak bir Coğrafya’da düzenlenen Basketbol Dünya Şampiyonasında milli takıma etkileşim yaratmak için Eypio ve Reynmen in kullanılarak yapılan video.

Bu video Milli takımı televizyondan izleyen seyirciden daha çok etkileşim aldı.

Bir yanıt yazın